(výukový program, aktivita)
Autorka: Mgr. Jana Hrnčiariková, ZŠ Šenkvice, projekt ElektroodpadDopad5
Ciele: Uvedomiť si, koľko zbytočných elektrospotrebičov vlastníme a veľmi nevyužívame. Prostredníctvom diskusie zistiť, ako sa správame pri nákupe. Uvedomiť si zodpovednosť za zakúpený výrobok.
Vek: 2. stupeň ZŠ, študenti stredných škôl
Časový rozsah: 30 – 40 minút (záleží od počtu žiakov)
Pomôcky: papier, pero
Predmety: etika, environmentálna výchova, menežment osobných financií, finančná gramotnosť
Aktivitu je ideálne predĺžiť aj na 2-3 vyučovacie hodiny a postupne dopĺňať
Evokácia (2 – 4 minúty)
Na úvod vyzveme žiakov, aby si na chvíľu predstavili, že sú v obchode s elektronikou. Nech si samostatne zapíšu produkty, po ktorých by v obchode siahli a prečo.
Diskusia o tom, ktoré výrobky si vybrali (5-10 minút):
- typ výrobku (napr. slúchadlá)
- prečo si dané výrobky vybrali a aké mali podmienky pre výber
- kazivosť výrobkov (značka, cena, ďalšie podmienky pre výber)
Zistenia:
Ak kupujeme nekvalitné výrobky, tak ich častejšie meníme a máme viac odpadu. Treba si dať pozor na lákavé ponuky predajcov a rovnako nepodľahnúť túžbe vlastniť niečo, čo možno ani nepotrebujeme.
Uvedomenie si významu (6 – 8 minút)
(nadbytok elektrospotrebičov v domácnostiach)
- Žiaci vytvoria trojice alebo štvorice
- Spoločne diskutujú o tom, aké elektrospotrebiče majú doma a už ich nevyužívajú.
- Čo s nimi urobili, kde ich majú uskladnené?
- Vytvoria si zoznam vecí, ktorých by sa vedeli vzdať, práve z dôvodu, že ich už sami nevyužívajú.
- Po uplynutí času jednotlivé skupiny odprezentujú nadbytočné produkty v domácnostiach.
- Následne zisťujeme, kto by vedel tieto výrobky využiť (spolužiaci, žiaci nižších ročníkov, seniori, deti)
- Diskutujeme o tom, či by videli zmysel v predĺžení života týchto elektrospotrebičov a ak áno, ako by to chceli zrealizovať.
Zistenia:
Možnosti sú rôzne: spojiť sa s charitou, s domovom dôchodcov, možnosť venovať hračky na batérie žiakom na prvý stupeň. Žiaci vymysleli založenie skrinky na nepotrebné elektrospotrebiče v škole. Všetci žiaci by veci videli a mali by možnosť si ich požičiavať.
Záverečná diskusia:
- kde by taká skrinka v škole bola umiestnená? Je na to v škole priestor?
- treba ju vyrobiť?
- kto by bol za skrinku zodpovedný?
- ako by sa zapisovalo vypožičanie vecí?
- na akú dobu?
Reflexia (5 minút)
Žiakov sa spýtame:
- ako sa im aktivita páčila
- aké emócie pociťovali v priebehu tejto aktivity
- či boli iné emócie na začiatku a iné na konci
- ako by jedným slovom pomenovali to, čo v nich táto aktivita vyvolala