(výukový program)
Autorka: Mgr. Eva Bežáková, Gymnázium v Dubnici nad Váhom, projekt ElektroodpadDopad4
Cieľ: Získať vedomostí o tom, že batérie treba odovzdávať do zberných nádob na recykláciu a porozumieť dôvodom, prečo je to potrebné. Žiaci sa naučia na hračke nájsť značku, ktorá upozorňuje, že hračka nepatrí do komunálneho odpadu. Naučia sa používať tester aj nabíjačku na batérie.
Pomôcky: film Vitajte v Sodome, počítač, papier, pero
Časový rozsah: 2 vyučovacie hodiny ( + hodina sledovania filmu doma)
Vek: 15+
Predmety: etika
Príprava: link na film Vitajte v Sodome, oboznámenie žiakov, že pošlú učiteľovi záznam – svoje postrehy, názory dojmy ( je možné zadať žiakom, aby si film pozreli doma samostatne)
1. hodina
Evokácia:
- Čo viete o téme elektroodpad?
- Diskusia, vzbudenie záujmu o tému elektroodpadu
- Vysvetlenie frazeologizmu Sodoma Gomora
Uvedomenie:
Sledovanie filmu Vitajte v Sodome, zapisovanie nových poznatkov, svojich názorov, postrehov.
2. hodina
Reflexia:
- študenti vlastnými slovami formulujú svoje názory, poznatky
- prinesú na kartičkách svoje zápisy – napísané alebo vytlačené
- z kartičiek vytvoríme pomyselné mesto Sodoma – mesto katastrofy.
Dobré rady:
Osvedčilo sa začať sledovať film na vyučovacej hodine a dopozerať doma (30 min. v triede + 60min.)
Film nájdeme na Vitajte v Sodome
AKTIVITA
Názov: Prečo treba hovoriť o elektroodpade?
Cieľ: vytvoriť diskusný príspevok na tému elektroodpadu
Vek: maturanti – 18 rokov
Predmety: slovenský jazyk
Príprava: link na film Vitajte v Sodome, teória: ako vytvoriť dobrý diskusný príspevok, jeho kompozícia, jazyk a štylistika
Zodpovednosti žiakov: sledovanie filmu doma
Dobré rady:
- osvedčil sa výber viacerých tém diskusných príspevkov
- o elektroodpade písala tretina triedy
- prednes vydarených diskusných príspevkov pred triedou
AKTIVITA
Názov: Alternatívne zdroje energie – majú budúcnosť?
(podtéma: zachránia nás elektromobily?)
Cieľ: vedieť diskutovať, argumentovať
Pomôcky: papier, pero, počítač, internet, 4 stoličky
Časový rozsah: 2 hodiny
Vek: tercia – 14 rokov
Predmety: SJL – sloh – rečnícky výcvik
Príprava:
- teória: Ako sa správne diskutuje?
- druhy alternatívnych zdrojov energie – zistenie základných informácií
- urobiť zoznam argumentov za a proti – alternatívne verzus klasické zdroje energie
- rozdelenie žiakov do skupín podľa vybraných zdrojov energie – veterná, solárna, geotermálna, vodná, jadrová …
1. hodina
Zodpovednosti žiakov: naštudovať a získať argumenty za zdroj energie, ktorý skupina predstavuje
2. hodina
Diskusia do kríža:
- štyri stoličky umiestnime do kríža
- na stoličke sedí člen skupiny a diskutuje
- za stoličkou stoja členovia skupiny
- ak sa chcú vymeniť, člen skupiny položí ruku na plece diskutujúceho a vymenia si miesto a diskutuje ďalší člen skupiny
Učiteľ sleduje diskusné vstupy, argumenty a podľa získaného počtu vstupov môžu byť žiaci oznámkovaní – ako jednotlivci alebo skupina
Dobré rady:
Osvedčil sa výber alternatívnych zdrojov energie, práca s internetom, diskusia do kríža je kultivovaná a neskĺzne do hádok, žiaci sú motivovaní dodržiavaním daných pravidiel